Duik onder in de kelders van de voetbalwereld; vergeten voetballers, nutteloze weetjes, fotoreportages, legendarische clubs, straffe verhalen en de Foota Morgana opdrachten...

donderdag, maart 29, 2007

Exclusief interview met Jan-Pieter Martens (deel2)



Genoeg over het voetbal nu, waar vul je je dagen nu mee?
JPM: Muziek is altijd mijn grootste passie geweest en het is nu ook mijn voornaamste bezigheid. Ik speel zelf muziek en ben op dit moment aan het werken aan een nieuwe plaat. Volgende week duiken we terug de studio in en dan zou het album afgewerkt moeten kunnen worden. Optreden en platen maken is en blijft mijn lang leven.

Wat moeten we ons voorstellen bij de muziek van Jan-Pieter Martens?
JPM: Mensen die mijn muziek kennen omschrijven me als een singer-songwriter met een vrij hoog pop-gehalte.

Situeert jouw muzikale carrière zich uitsluitend in Oostenrijk?
JPM: Tot nu toe was dat voornamelijk het geval. Mijn muziek sloeg er wel aan en het feit dat de mensen me nog kenden van mijn voetbalperiode was handige publiciteit.
Met deze plaat hoop ik in België toch ook een zekere naam te verwerven.
Binnen een paar maanden zal ik hier de plaat promoten en hopelijk zullen we dan ook een aantal optredens kunnen afwerken. Er ligt nu al een optreden vast in de zomer op Lommel Leeft.

Ik meen ook iets gelezen te hebben over ‘Platoo’, wat is dat?
JPM: Platoo is een platform voor singer-songwriters dat ik uit de grond gestampt heb in Oostenrijk. We organiseren concerten, zorgen voor promotie van onze platen, …
Dat loopt wel goed en we krijgen ook de nodige subsidies om alles draaiende te houden.

Woon je op dit moment in Oostenrijk of in België?
JPM: Ik woon nu al een tijdje samen met mijn vriendin en de drie kinderen in Hasselt.
Het is en blijft hier aangenaam wonen en de kinderen gaan hier ook naar school.

Je keert regelmatig terug naar Oostenrijk voor je muziek. Blijkbaar ben je een reiziger?
JPM: Ik zie graag veel van de wereld en ik ben graag op de baan. Mijn vriendin is Oostenrijkse maar is afkomstig van Brazilië, we hebben ook nog 7 maanden in Brazilië gewoond. Ik noem mezelf wel eens een nomade als ik met mijn ‘camionette’ op weg ben.

Is Brazilië zo gevaarlijk als wij hier vaak denken?
JPM: Bwa…dat valt best mee, op die 7 maanden ben ik maar 4 keer overvallen (lacht).
Eigenlijk is het meer agressief bedelen; een groepje jongens van 13 die rond je komen staan en je bedreigen. Je geeft gewoon af wat je op zak hebt en je bent ervan af.
Gewoon zorgen dat je niet teveel op zak hebt. Eén keer had ik –omgerekend- iets van een 5 euro op zak en die ben je dan kwijt maar voor de rest laten ze je gerust.
Een andere keer had ik geen geld op zak maar enkel een sleutel en die wilden ze niet.
Die jongens zoeken gewoon wat geld om iets te kunnen eten.

Beetje België, beetje Oostenrijk, beetje Brazilië,… een multiculturele thuis voor de kinderen dus?
JPM: Ja, de oudste gaat sinds dit jaar naar het eerste leerjaar hier in Hasselt.
Hij spreekt vloeiend Duits en Portugees en zijn Nederlands begint ook aardig te lopen.


Heen een weer rijden tussen Oostenrijk en België, optreden en platen verkopen, kan je daar van leven?
JPM: Toen ik in Graz Champions League speelde en toen ik met Roda de beker pakte verdiende ik aardige premies. In plaats van dat naar mijn hoofd te laten stijgen en het geld beginnen buiten te gooien heb ik het gewoon kalmaan gedaan.
Ik ben dezelfde Jan-Pieter gebleven als voordien en op die manier heb ik een aardig centje opzij kunnen zetten. De intresten die ik daarvan krijg vormen ongeveer de helft van mijn maandelijks inkomen. Een kwart haal ik uit de optredens die ik doe en het laatste kwart haal ik uit de zakelijke kant van de muziek.

Niet te gek gedaan vroeger en daar nu de vruchten van plukken. Dat klinkt niet slecht?
JPM: Inderdaad, ik heb nooit de behoefte gehad om met een BMW rond te rijden ofzo.
Door mezelf te blijven kan ik me nu bezighouden met wat ik het liefste doe; muziek maken.

Jan-Pieter, hartelijk bedankt voor je tijd en we horen nog van jou?
JPM: Graag gedaan!
Hopelijk hoor je binnenkort van mij en de nieuwe plaat van Jan-Pieter Martens band.
Alle informatie in verband met mijn muziek vind je op mijn website, het adres is www.jan-pietermartens.com



::Bart::