Duik onder in de kelders van de voetbalwereld; vergeten voetballers, nutteloze weetjes, fotoreportages, legendarische clubs, straffe verhalen en de Foota Morgana opdrachten...

vrijdag, januari 04, 2008

Vooruitblik op 2008 met ... Jan-Pieter Martens...

Het feestgedruis hebben we achter ons gelaten en we blikken nuchter vooruit op het nieuwe jaar. Vandaag doen we dat met Jan-Pieter Martens, ex-voetballer van o.a. KV Mechelen en Sturm Graz en tegenwoordig muzikant, columnist en voetbalanalist.

1. Met welke voornemens heb je het nieuwe jaar aangevat?

Zoals ieder jaar maak ik een "to do" lijst die ik voor eind januari wil afwerken. Daarna begint de gewone waanzin opnieuw.

2. Wat is de voornaamste doelstelling die je in het nieuwe jaar wilt bereiken?

Ik wil zo snel mogelijk een volledige doorblik hebben op de Belgische competitie, zodat ik in mijn nieuwe job(s) als voetbalanalist, -commentator en -columnist slaag.
Een muzikaal statement afleveren, ik ben nog altijd niet tevreden over de resultaten van de opnames van mijn nieuwe cd. België mag eindelijk weten wat ik voor muziek maak! België hoort ook op de Footvolley-landkaart geplaatst.

3. Wat brengt 2008 voor het Belgische voetbal en de Rode Duivels?

2008 is het memorabele jaar waarin de jonge rode duivels voor het eerst in de geschiedenis een voetbal-medaille halen op de Olympische Spelen! Daarenboven denk ik dat de nationale ploeg langzaam maar zeker haar duivels kan ontbinden en voor een paar stunts gaan zorgen. Ik heb alleszins veel vertrouwen in de komende WK-kwalificatiecampagne.

4. Welke clubs zullen volgens jou binnen een paar maanden degraderen? Waarom?

Brussels en Bergen, de twee ploegen die nu al in de probleemzone staan. Omdat Dender net aan het groeien is, KV Mechelen een goede keeper en een bijkomende spits gekocht heeft en omdat St.Truiden gewoonweg niet nog eens zo een slechte ronde kan neerleggen als de heenronde.. onmogelijk gewoon!

5. Wie wordt kampioen? Waarom?
Ik verwacht een tweestrijd tussen Standard en Club Brugge, waar hopelijk de jonge ploeg van Standard (eindelijk nog eens) als winnaar uitkomt. Nu KV 'deruit' ligt, mag Club dan van mij de beker pakken.

6. 2008 is het jaar van het EK in Zwitserland en jouw 'tweede thuisland' Oostenrijk. Zal je van de partij zijn? Wat zijn je verwachtingen?

Ik ben zeker in de bergen in juni, waarschijnlijk zal ik pendelen tussen Klagenfurt en Wenen. Ik veronderstel dat het een toeristische voltreffer wordt, het zijn nu eenmaal twee bijzonder mooie landen. Helaas tip ik op een vroege uitschakeling voor zowel Oostenrijk als Zwitserland. Kroatië is de grote kanshebber om de nieuwe Europese kampioen te worden.

7. Vul aan: In 2008 zal JP Martens ... -34 worden, als hij tijd van leven krijgt. -weer meer in de Belgische stadions te zien zijn, weliswaar niet op voetbalschoenen... - hopelijk een optreden geven bij jou in de buurt.

8. Vul aan: 2008 zal de geschiedenis ingaan als ... het jaar dat in de USA de ommekeer teweeg gebracht werd. De USA gaan voortaan als een goed voorbeeld door de wereldgeschiedenis. Problemen als armoede, honger, aids, zinloze oorlog en opwarming van de aarde worden even agressief aangepakt als een aantal (olie-)landen dat in de laatste decennia werden...en toen werd ik wakker ;-(


foto: www.pinantiispinanti.be

::Bart::